reacties

“Diep geraakt door deze vier eerlijke getuigenissen in badpak. Wat een levenskracht, wat een levenslust! Prachtig en gedurfd in beeld gebracht met respect, liefde en betrokkenheid voor elk persoonlijk verhaal.”

“Ik had het gevoel alsof ik met allevier de dames een heel wezenlijk gesprek had over allerlei dingen in het leven.”

“Ik herken mij heel erg in de voorstelling. Dit is mijn verhaal.”

“Het had heel veel hart. Het was heel ontroerend. En heel charmant. En ze deden het allemaal heel goed en het was zo stoer ook: in badpak! My god, dat vond ik heel krachtig.”

“Door de voorstelling te zien realiseer ik mij dat achter ieder persoon meer schuilgaat dan je denkt. Soms heb je bepaalde vooroordelen over een groep zoals ouderen, maar nu zie ik dat jullie allemaal individuen zijn met een eigen verhaal.”

Publieksreactie op DRIJFKRACHT, maart 2018


“Het is mooi hoe dit documentaire uitgangspunt is vertaald naar taal, dans en muziek; knap werk van Tolsma, die niet alleen performt maar de boel ook regisseerde.” ***

Uit een recensie over WEG door de Theaterkrant, juli 2016


“Na het lied wilde ik het podium oplopen en de vrouw een grote knuffel geven. Je krijgt het gevoel dat je jullie echt leert kennen, en dat je daar deel van uit mag maken voelt bijzonder. Daardoor vergeet je even dat je publiek bent.”

“De voorstelling heeft mijn blik op de wereld verandert.”

“Door deze verhalen op het podium te horen door de mensen zelf vertelt komt het echt binnen. Heel anders dan dat je het in een documentaire ziet of een artikel over leest.”

Publieksreacties op De tour van Frans, juni 2014


“Toen je vroeg of wij in badpak naar de repetitie wilden komen om te ontdekken hoe het zou zijn om de voorstelling in badpak te spelen, had ook jij je bikini meegebracht. Zo leerde je om ons helemaal vrij te geven. Had ik dit maar eerder gedaan, vroeger werd er gezegd, je gaat maar naar de huishoudschool. Ik ben nu 72 en ik ben blij dat ik eindelijk mijn liefde voor toneelspelen heb ontdekt!”

Reactie van Mary, speler van DRIJFKRACHT, januari 2019